This blog is about books, eBooks , my memories .

Saturday, July 27, 2013

سلطان قلب اینترنت و مصرف پنهان انرژی



پارمیس عزیز

با قلبی آکنده از اندوه و آه به اطلاع می رسانم که چند روزی است برای دودلز ایده ای نفرستاده ام و کروم را نیز ندیده ام . بنابراین از سودوکو و حذف حباب های رنگین هیچ خبری نیست، همه ی این دلایل برای زود رنجی، بد خلقی و عصبیت من کافی است

 

در بهار برایموزیلا فایر فاکس نوشتم : « لطفاً سرما نخور، چون هر وقت تو از کار می افتی من دیوانه می شوم.» حالا می بینم بدون کروم هم زندگی خیلی سخت است

استفاده همزمان از ویندوز ایکس پی و سون را دوست دارم و کروم را تنها روی سون نصب می کنم. اما وقتی چند روز قبل ویندوز سون یکی از کامپیوترها قهر کرد، زندگی روی خوش به ما نشان نداده است. تلاش بسیار برای بازگرداندن آن به وضعیت نخست کماکان ادامه دارد. هرچند که به دلیل کم حوصلگی ناشی از گرمای هوا این تلاش تاکنون ناکام مانده است . اما چه کسی از مبارزه دست خواهد برداشت؟ بزودی با بازگشت سون ، کروم نیز در کنار موزیلا در مرور صفحات وب به یاری ما خواهد آمد

 

گرمای هوا، مصرف انرژی و نقش موتورهای جستجو گر

 

وقتی پشت کامپیوترمان می نشینیم و با خیالی آسوده کلید واژه مورد نظر را در گوگل تایپ می کنیم، هرگز به ذهنمان خطور نمی کند که این جستجوی ساده با مصرف فراوان انرژی همراه است. این روزها که به دلیل افزایش بی سابقه دما ، استفاده بهینه از منابع انرژی به ما توصیه می شود، کوشش اندکی برای آگاهی از میزان تقریبی مصرف انرژی حاصل از یک جستجوی ساده به عمل آوردم. به رقم دقیقی دست نیافتم ، اما نتایج شگفت آور بود

در گذشته گمان می کردم استفاده از اینترنت نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا به دلیل تردد کمتر خودروهای شخصی- برای خرید و انجام امور اداری- دارد . اما با توجه به اینکه سرورها به منابع انرژی فراوانی نیاز دارند، بنابراین استفاده از اینترنت نیز در انتشار  گازهای گلخانه ای نقش مؤثری دارد.

 برای کشف نقش گوگل در مصرف انرژی سفری کوتاه به ویکی پدیا داشتم و متوجه شدم گوگل دوستدار محیط زیست است و در استفاده از انرژی خورشیدی پیشتاز است. راستی اگر سرور گوگل در ایران بود به قبض برقش یارانه تعلق می گرفت؟ به هر حال بهتر است برای کاهش مصرف انرژی در کشور سرور در این روزهای گرم تابستان مدت زمان کمتری را به جستجو در اینترنت اختصاص دهیم. البته بهتر است راهکار دیگری بیابیم چون اینترنت بدون جستجو مثل ساندویچ بدون نوشابه است و بدون جستجو( گوگل) اینترنت دیگر اینترنت نیست




شروع آشنایی

هنگامی که هفته قبل اعلام کردم، سعی دارم که گلایه از گوگل را به حداقل برسانم گمان نمی کردم که نوشتن ایده هایم را به گوگل متوقف کنم. دوستی دو ماهه ما به بخش مهمی از زندگی من تبدیل شده بود و از دست دادن آن قلبم را به درد می آورد. دوستی با این غول اینترنت یک دوستی نوپا نیست . یک دوستی عمیق و ریشه دار است. دوستی به اندازه آشنایی با واژه اینترنت.

 چند سال قبل ، هنگامی که اولین بار به اینترنت متصل شدم و لوگویش را در دسک تاپ دیدم در همان لحظه اول دیدار مهرش بر دلم نشست و دوستی ما شکل گرفت. روزهایی که او نبود به ناچار از یاهو استفاده می کردم، یاهو را هم دوست دارم ، اما خیلی کلافه بودم . حس می کردم به نتیجه مطلوب نخواهم رسید. این روزها انتخاب دومم پس از گوگل بینگ و سپس یاهو یا اسک است، در هر حال بدون گوگل اینترنت واژه ای بی مفهوم است

 بعد از بیل گیتس که نام آشنا ترین فرد در زمینه فن آوری و کامپیوتر والگوی من به عنوان یک فرد خودساخته و خلاق بود. با استفاده از گوگل ، لری پیج و سرگئی برین به اسطوره های بعدی زندگیم تبدیل شدند .  به خصوص وقتی دانستم که مدیر فروش گوگل یک ایرانی است ، علاقه ام به گوگل چندین برابر شد

 

پست الکترونیکی

استفاده از پست الکترونیکی محبوبیت گوگل را نزد من چند برابر ساخت . اولین بار برادرم یک حساب هات میل برایم ایجاد کرد. چند روز بعد برای خودم یک جی میل ساختم. در آن هنگام برای سرگرمی از اینترنت استفاده می کردم و امکانات جی میل خیلی سرگرم کننده بود . با جی میل به سرویس هایی نظیر تقویم ، هواشناسی، سرگرمی های مورد علاقه ام مثل سودوکوو... به آسانی دسترسی داشتم . سپس چند سالی از کامپیوتر برای اتصال به اینترنت استفاده نمی کردم، بیشتر از تلفن همراه برای جستجو بهره می بردم و چون در آن زمان سرویس دهنده تلفن همراهم ای ایمیل پشتیبانی نمی کرد ، ارتباطمان تنها از طریق سرچ بود و بس. (الان هم استفاده نمی کنم

 سرانجام پس از مدتها دوری و انتظار ، از دوسال قبل من و جی میل دوباره به هم پیوستیم. یک حساب جدید ، یک تماس تلفنی خودکار از گوگل برای تایید ایمیل و بعد هم ایمیل نگاری آغاز گردید


  +50 سرویس

مترجم گوگل هم دستیار خوبم در مواقع درماندگی در وب است. زمانی که کوتاهی دانش انگلیسی من مانع از رسیدن من به هدف می شود، او با بلندی خودش کوتاهی مرا جبران کرده و با صبر و حوصله ، بی خستگی تک تک واژگان را برایم معنا می کند. هر چند من شاکی ، گاهی اوقات از روان و سلیس نبودن معانی می نالم اما او متواضعانه همه ی انتقادات را می پذیرد و در جهت نیل به رضایت مخاطبان از هیچ کوششی فروگذار نیست.

 گوگل با 50+ سرویس  به  سلطان قلب کاربران اینترنت در سراسر جهان تبدیل گشته است. اگر چه گاهی از گوگل می رنجم . اما خودش می داند که همواره دوستش دارم و گوگل = اینترنت و بی گوگل = خداحافظ اینترنت.

 

با تشکر از ویکی پدیا

و امید کردستانی که با بیوگرافی کوتاهش مرا بر آن داشت که توضیح کاملی از آشناییم با گوگل بنگارم

               M.T Firefox OS




می خواستم این پست را در سالگرد تأسیس گوگل بنویسم (همه اش تقصیر ویروس های کامپیوتری است )

باید اعتراف کنم که همه ی سرویس های ایمیل را دوست دارم. هات میل، یاهو میل و ....اما بعد از جی میل ، جی ام ایکس اولین گزینه من است. شاید یک روز هم از مزایا و امکانات خوب جی ام ایکس برایت بنویسم .




مصرف انرژی در جستجوهای اینترنتی

شنبه, ۱۷ فروردین, ۱۳۹۲


هر ماشین جستجوگر در فرآیند فعالیت خود انرژی مصرف می‌کند. تعداد کمی از مردم روز خود را بدون کامپیوتر سپری می‌کنند. از کامپیوترهای سنتی رومیزی و لپ‌ تاپ‌ ها تا تلفن‌ های هوشمند و تبلت‌ ها، بیشتر کامپیوترهایی که مردم استفاده می‌کنند هر روزه به اینترنت متصل است و تایپ، کلیک و جستجو برای یافتن پاسخ‌هایی حتی برای سوال‌های احمقانه، کاری بسیار ساده و آسان شده است.

به گزارش روابط عمومی پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از جام جام آنلاین، ما از این نعمت آن چنان لذت می‌بریم که فراموش می‌کنیم هر جستجویی در واقع انرژی مصرف می‌کند و این خود باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. « هر بار که شما چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، گوگل از چند دستگاه برای پیدا کردن پاسخ شما و نمایش مطالب روی کامپیوتر استفاده می‌کند. همه این کارها به برق احتیاج دارد.»

این سخنان سودانوا گارمورتی، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه ویرجینیا در سارلوتزویل است. او می‌گوید: «به همان مثال تایپ کلمه پیتزا توجه کنید. پس از تایپ، ممکن است شما به اطلاعاتی درباره این کلمه برخورد کنید یا از سوی گوگل درباره رستوران‌ ها و وب‌ سایت‌ ها به شما پیشنهادهایی شود و نقشه‌خوان گوگل نیز ممکن است به شما مکان‌هایی مربوط به پیتزا، نقشه رستوران و حتی طرز تهیه پیتزا را ارائه کند. هر جستجویی نیازمند تعداد زیادی دستگاه است؛ هم برای پردازش حجم عظیمی از اطلاعات و هم برای پردازش این اطلاعات در کسری از ثانیه. جستجوی کلمه پیتزا توسط شما فقط یکی از میلیاردها جستجو در اینترنت است. همزمان با شما میلیون‌ها انسان دیگر در حال جستجو هستند. بر طبق تحقیقات شرکت «کام اسکور» در دی‌ ماه گذشته کاربران اینترنت در سراسر جهان بیشتر از ۲۰۰ میلیارد جستجو انجام داده‌اند.

این کامپیوتر های پر مصرف

کامپیوترها و لوازم الکترونیکی، حدود ۹ درصد از مصرف برق خانگی را به خود اختصاص می‌دهند؛ که این میزان، اندکی کمتر از برق مصرفی لوازم پرمصرفی مانند وسایل گرماساز و تهویه مطبوع است.
لکن استفاده شمااز کامپیوتر منزلتان برای جستجو در اینترنت، تاثیراتی دارد که شعاع آن فراتر از خانه شماست.

به وب‌ سایت‌ هایی چون گوگل، یاهو و بینگ، موتور جستجوگر گفته می‌شود. اینها برنامه‌هایی است که در سراسر اینترنت می‌گردند تا وقتی شما عبارتی را تایپ می‌کنید و دکمه جستجو را فشار می‌دهید، نتایج آن را به شما ارائه کنند اما وقتی شما از یک موتور جستجو استفاده می‌کنید نه‌تنها کامپیوتر شمابلکه سایتی هم که هزاران ارتباط با سایت‌ های دیگر و سرورهای آنها برقرار می‌کند تا به همراهی آنها نتایجی که شما می‌بینید ارائه نمایند نیز انرژی مصرف می‌کند.

معنای این حرف آن است که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف انرژی برای جستجوی شما با مکان‌ها متفاوت فراوانی که در آن واحد برای یک جستجو به کار گرفته می‌شود، در ارتباط است.

بیشتر تکنولوژی‌هایی که برای تولید الکتریسیته به کار می‌رود.از قبیل سوختن زغال‌سنگ، نفت یا گازهای طبیعی.باعث انتشار دی‌اکسیدکربن در هوا می‌شود. این اصطلاح گاز گلخانه‌ای وقتی بیش از اندازه در جو زمین منتشر شود، به پدیده گرمایش جهانی می‌انجامد.

مصرف انرژی تاثیرات مهمی بر محیط‌زیست دارد، حتی اگر در ظاهر چنین به نظر نیاید. درواقع، گزارش جدید سازمان هواشناسی جهانی بیانگر آن است که تولید و استفاده از کامپیوترها، چاپگرها، گوشی‌های تلفن و ابزارهایی از این قبیل در سال ۱۳۸۵ به اندازه کل صنعت هواپیمایی، گاز دی‌اکسیدکربن منتشر کرده است.

بررسی‌های آژانس حفاظت از محیط‌زیست نشانگر آن است که در ایالات متحده، به دلیل استفاده روزافزون از اینترنت و افزایش ضرورت این استفاده، میزان برق مصرفی توسط پایگاه داده‌ها و مکان‌های استقرار سرورها طی پنج سال گذشته افزایش یافته است.

www.iritn.com  
 


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com