This blog is about books, eBooks , my memories and tragic accidents.

Sunday, July 7, 2013

چگونه یک حافظه درخشان داشته باشیم؟



 

پارمیس عزیزم

سال گذشته مطالعه کتابی لحظات دلپذ یری را برایم به ارمغان آورد . به اضافه ی اعتماد به نفس بیشتر و ذهنی خلاق تر.استفاده از تکنیک های این کتاب برایم جالب و خنده دار بود و تقریباً می توانستم هر مطلبی را برای مدت زمانی طولانی در خاطر نگه دارم . فکر می کنم با ادامه ی این روش می توانستم چندین زبان را در مدتی کوتاه به سرعت فرا بگیرم، اگر آن را ادامه داده بودم . اما پس از سپری شدن تابستان به قدری سرگرم نگرانی های بی مورد شدم که مطالب لذت بخش این کتاب را به دست فراموشی سپردم


نام این کتاب « چگونه حافظه درخشان داشته باشیم » نوشته قهرمان هشت دوره مسابقات جهانی حافظه : «دومینیک ا.براین» می باشد
نویسنده کتاب معتقد است که حافظه همه ی انسان ها خوب است، اما بسیاری از افراد نحوه دستیابی به حافظه خود را به درستی فرا نگرفته اند. گم کردن کیف پول، فراموش کردن شماره تلفن و یا رمز کارت اعتباری و ... دلیلی بر ضعف حافظه شما نیست . اگر مهارت های فراخوانی حافظه را فرا بگیرید، پس از مدتی کوتاه از حافظه درخشان خود حیرت زده خواهید شد

البته فکر نمی کنم نیازی باشد، یا دوست داشته باشیم که همه ی مطالب را در ذهن خود نگه داریم، گاهی بهتر است  مسائل کم اهمیت فراموش شوند. حافظه من خوب است، اما بسیاری از مطالب را فراموش می کنم،زیرا دوست ندارم که آنها را به یاد بیاورم . مثلاً شماره تلفنی که سالها قبل تنها دو ، سه بار از آن استفاده کرده ام را هنوز به یاد دارم، اما شماره تلفنی که بارها با آن تماس گرفته ام را فراموش کرده ام . چون فراموش کردن و افکار ناراحت کننده را از ذهن بیرون راندن اساس سلامت انسان است

بنابراین هرگاه مطلبی را به یاد نمی آورید، نگران نباشید. خونسردی خود را حفظ کنید. کمی فراموشی اجتناب ناپذیر است و حتی گاهی لازم است

در این کتاب روش های متعددی برای کمک به حافظه وجود دارد،مثل : سرنام، تبدیل اعداد به جملات ، روش سفر، زبان اعداد،سیستم آهنگین اعداد و.. اگر چه همه ی روش های ارائه شده در این کتاب مفید و کارامد است. اما شما باید شیوه ای که برایتان مؤثرتر است را بیابید. من روش سفر را خیلی دوست داشتم و دارم . همیشه تعدادی کلمه را انتخاب می کردم و سعی می کردم آنها را در مکان هایی که قبلاً در ذهنم ساخته بودم قرار دهم و موقعیت های خنده داری می آفریدم . خیلی روش خنده دار و جالب و بسیار مؤثری است. با این روش پس از چند ماه هنوز آن کلمات را به یاد داشتم. استفاده از تبدیل اعداد به کلمات هم برای به یاد آوردن رمز سایت ها خیلی خوب است. نمی دانم در روز از چند رمز استفاده می کنم حتی آن رمزها را به یاد نمی آورم من فقط کلمات را می شناسم ،کلماتی که مربوط به آن رمز است .با این روش شما می توانید هزاران رمزرا  به خاطر  بسپارید، بدون اینکه مشکلی در به یاد آوردن آنها داشته باشید . این روش مطلوب من برای یاد آوری رمز و اعداد است
 
در هر صورت مطمئنم همه افراد با استفاده از این تکنیک ها می توانند هر مطلبی را برای یک مدت طولانی و شاید برای همیشه در خاطر نگه دارند . من معتقدم ذهن ما هیچ وقت موضوع یا مطلبی را فراموش نمی کند ، فقط به تلنگری برای به یاد آوردن آن نیاز دارد . این مطلبی بود که در دوران کودکی آن را فرا گرفتم
 


                                             

زنگ اول تاریخ داشتیم. شیرین به من گفت: « درس را از حفظ هستی؟» با تعجب به او نگاه کردم، ناگهان به خاطر آوردم که خانم معلم گفته بود خود را برای کنفراس این درس آماده کنیم . اما من درس را نخوانده بودم، آرزو کردم که امروز مرا برای ارائه درس صدا نزند

اتفاقاً درست برعکس آنچه می خواستم شد. یعنی نام من اولین نامی بود که او صدا زد. من با نگرانی و اضطراب به پای تخته رفتم. او سه نفر دیگر را هم صدا زد . قرار بود که ما چهار نفر به نوبت درس را بیان کنیم. سپس از من خواست درس را توضیح بدهم، روشن است که هیچ کلمه ای را به خاطر نداشتم، پس پاسخ من سکوت بود و سکوت

 او با ناراحتی از بقیه خواست که آنها درس را توضیح بدهند، ظاهراً آنها هم درس را فراموش کرده بودند . من نگران به بچه های  کلاس که دستانشان را برای توضیح درس بالا برده بودند، نگاه می کردم. در ذهنم تکرار می کردم، هخامنشیان.  این عنوان درس آن روز بود. اما دیگر هیچ چیزی به خاطر نداشتم. در این افکار بودم که دختری که در کنارم ایستاده بود، کلمه ای را بر زبان آورد، اولین کلمه درس . ناگهان جرقه ای در ذهنم زده شد. تمام کلمات درس را  مانند فیلمی در ذهنم می دیدم

 خانم معلم نومیدانه از دختری که دستش را بالا برده بود ، خواست تا درس را توضیح بدهد. من با صدایی بلندتر از همیشه گفتم :« خانم، خودم می توانم بگویم.» معلم به سمت من برگشت و گفت: « خیلی خب، شروع کن، این آخرین فرصت توست!» دیگر  هیچ چیز به خاطر ندارم، جز اینکه تمام کلماتی که به ذهنم می آمد، بر زبانم جاری می شد. وقتی به خودم آمدم که خانم معلم از دانش آموزان خواست مرا تشویق کنند. او گفت:«آفرین! تو که این قدر خوب درس را خوانده بودی ، چرا زودتر نگفتی؟» اما من درس را نخوانده بودم، تنها کلماتی را که هفته قبل شنیده بودم را به یاد آورده بودم . ذهن من تنها به یک تلنگر برای یاد آوری نیاز داشت. از آن به بعد به توانایی به یاد آوری مطالب ایمان آوردم. اگر چه وقتی به دوستانم می گفتم برای امتحان درس نخوانده ام و نمره خوبی می گرفتم، آنها گمان می کردند که دروغ گفته ام، اما من می دانستم این قدرتی است که در ذهن همه ی انسان ها وجود دارد، زیرا توانایی مغز انسان خارق العاده و نامحدود است، کافی است به آن ایمان بیاوریم و از آن درست استفاده کنیم




توصیه هایی برای افزایش کارایی حافظه

علاوه بر روش ها ارائه شده در کتاب ( تمرین های ذهنی) بدن ما به تمرین های جسمی نیز نیاز دارد. مغز ما با اکسیژن به خوبی رشد می کند، بهترین راه برای انتقال اکسیژن به بدن ورزش منظم است. سعی کنید روزانه ، بیست دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان  ویتامین های ( آ، ای  و سی) نقش مهمی در پرورش حافظه دارند. میوه هایی مانند موز،فلفل قرمز و اسفناج و پرتقال ، مواد شیمیایی معروف به رادیکال آزاد را که به مغز آسیب می رسانند ، از بین می برند.
ماهی آزاد هم برای حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی بسیار مفید است. راستی شکلات هم دوست مغز است ، آن را فراموش نکنید

بدن در شرایط پر تنش مقدار زیادی آدرنالین تولید می کند. امروزه در شرایط پر تنش این مقدار « زیاده از حد » است و بنابراین آدرنالین «تولیدی» مصرف نمی شود و در بدن باقی می ماند. استرس مداوم به حافظه آسیب فراوانی وارد می کند. مغز در نتیجه استرس ، نه تنها تولید رشته های عصبی جدید را متوقف می کند، بلکه کمبود تحریک ذهنی  به مرگ رشته های عصبی منجر می شود. بنابراین باید بین تحریک و پرورش ذهنمان تعادل ایجاد کنیم و از آن در مقابل خطر استرس محافظت کنیم


توصیه هایی برای مبارزه با استرس

هر روز زمانی را به آرامش اختصاص دهید، این آرامش شامل تمام فعالیت های آرام بخش از جمله دوش آب گرم، پیاده روی و نقاشی است
در مواقع پر تنش از مراقبه استفاده کنید. چشمانتان را ببندید و یک خاطره مثبت را به یاد آورید
با تهیه دفترچه مربوط به استرس ، به علائم و دلایل استرس پی ببرید.زمان استرس و رویداد پیش از آن را یاد داشت کنید. سپس تمام احساسات و تمام فعالیت های خود را در آن لحظه یادداشت کنید، در پایان هفته دفتر خود را بررسی کنید . چه نتیجه ای می گیرید؟ سپس راه هایی برای کاهش و یا حذف آن رویداد از زندگی خود بیابید


 
How to Develope a Brilliant Memory
Week by Week

 by  Dominic O'Brien


با بهترین آرزوها
M.T

 
پیوست : قهرمانی تیم فوتسال ایران و همچنین پیروزی تیم والیبال ایران را به همه ی دوستداران و هواداران این دو ورزش محبوب تبریک می گویم     

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com