This blog is about books, eBooks , my memories and tragic accidents.

Tuesday, January 7, 2014

سه اشتباه متداول در نفس کشیدن



در دهه ی بیست سالگی معجزه ی تنفس صحیح را درک کردم. درست نفس کشیدن موضوع بسیار حساسی است  و نقش تعیین کننده ای در احساس شادابی ما دارد ، اما عواملی نظیر حوادث ، تصادفات ، تنش های زندگی عادی ، مورد انتقاد واقع شدن و مشکلات عاطفی سبب می شود که ما به درستی نفس نکشیم و وقتی تنفسمان صحیح نیست ، همیشه احساس خستگی می کنیم ؛ حتی موقع بیدار شدن از خواب هم احساس می کنیم که خسته ایم ، همیشه مشوّش و نگرانیم ، روحیه ی خوبی نداریم و از انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه برخوردار نیستیم، برای آشنایی با تنفس صحیح لازم است که ابتدا با تنفس اشتباه آشنا شویم

سه اشتباه رایج در تنفس کردن عبارتند از
 
تنفس کم عمق

تنقس بیش از اندازه سریع
تنفس وارونه
 
اکثر افراد در آن واحد مرتکب هر سه اشتباه می شوند





هنر درست نفس کشیدن



تنفس وارونه



تاکنون به تنفس کودکی خردسال توجه کرده اید؟ کودکان هنگام دم شکمشان بالا می آید  و گرد می شود . عضلات شکم کودک نرم است و هوا می تواند به عمق ریه های او برسد. دربزرگسالان عکس این عمل اتفاق می افتد  و به همین دلیل آن را تنفس وارونه می نامیم. بزرگسالان در هنگام دم عضلات شکمشان را سفت می کنند ، در این حالت شکم نمی تواند به آرامی باز شود ، پس ریه ها نیز نمی توانند به قدر کافی منبسط و پر از هوا شوند ، در نتیجه تنقس کوتاهتر و سریع تر می گردد ، حال آن که تنفس کودکان ( تنفس شکمی ) آرام تر و عمیق تر است



 
تنفس عمیق و سالم


پس از شناخت  تنفس وارونه ، سوالی در ذهنمان شکل می گیرد، چگونه عمیق و درست نفس بکشیم ؟ مراحل تنفس عمیق و سالم به هنگام دم عبارتند از : شروع ، میانه و اوج . هنگام بازدم ترتیب مراحل برعکس می شود


دم عمیق


ابتدا شکم در حالت آرامش قرار دارد ، با شروع دم شکم بزرگ و منبسط می شود. عمل دم در میانه ی راه خود عضلات سینه را منبسط می کند ، قفسه ی سینه  منبسط شده و به سمت بالا حرکت می کند . در بخش اوج عمل دم استخوان ترقوه به سمت بالا حرکت می کند ، شانه ها کمی به عقب می روند و هوا بخشهای بالایی ریه ها را پر می کند


بازدم عمیق


در شروع بازدم ، استخوانهای ترقوه پایین می افتند و شانه ها کمی به سمت جلو متمایل می شود . در میانه ی عمل بازدم قفسه ی سینه به سمت پایین حرکت می کند و در پایان عمل بازدم شکم صاف می شود و عضله ی شکم منقبض می شود



نیازی نیست که در هنگام تنفس تا این حد به جزئیات دقیق شوید ، اما چند دقیقه توجه به تنفس صحیح خالی از لطف نیست


احساس شادابی : دکتر گی هندریکس
                                                                  M.T                                images:pixabay           

--

M.T

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com