This blog is about books, eBooks , my memories .

Monday, July 31, 2017

پیشرو باشید نه دنباله‌رو


سرمایه‌اش حدود ۳۵۰۰ دلار بود، آن روزی که به فکر باز‌کردن مغازه‌ لوازم خانگی افتاد. رقبای جدی داشت؛ در آن محله، فروشگاه لوازم خانگی زیاد بود. نمی‌خواستم بدبین باشم، اما موفقیتش بعید به نظر می‌رسید...


فلسفه‌ی «می‌توانم بهتر عمل کنم» معجزه می‌کند
حیات هر کسب و کاری به خلاقیت و نوآوری وابسته است. هیچ چیز در یخ نمی‌روید! اگر اجازه دهیم سنت، ذهن ما را منجمد کند، ایده‌های نو، جوانه نمی‌زنند. پس هر روز را با پرسش «چطور می‌توانم بهتر از این عمل کنم» آغاز کنیم و همواره در جست و جوی راه‌‌هایی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان باشیم.

ما فعل «خواستن» را صرف می‌کنیم
سرمایه‌اش حدود ۳۵۰۰ دلار بود، آن روزی که به فکر باز‌کردن مغازه‌ لوازم خانگی افتاد. رقبای جدی داشت؛ در آن محله، فروشگاه لوازم خانگی زیاد بود. نمی‌خواستم بدبین باشم، اما موفقیتش بعید به نظر می‌رسید.
 
چهار سال بعد خیلی اتفاقی او را دیدم و از کسب و کارش پرسیدم. فهمیدم به تازگی چهارمین شعبه را افتتاح کرده است. دست مریزاد‍، عجب کار بزرگی! در حالی که برخی از پس اداره‌ی یک مغازه هم برنمی‌آیند، این آقا فروشگاه چهارمش را افتتاح کرده بود. کنجکاو شدم راز موفقیتش را بدانم. گفتم:‌ «سخت‌کوشی همیشه جواب می‌دهد.»


با لبخند گفت:« البته سخت کار می‌کنم، اما سخت‌کوشی تنها راز موفقیتم نیست. مغازه‌دارانی را می‌شناسم که صبح زود سرِ کار می‌روند و شامگاه به منزل برمی‌گردند، اما مثل من کامیاب نیستند. می‌دانید استاد، موفقیت کسب و کارم را به «برنامه‌ی پیشرفت هفتگی»ام مدیونم. برنامه‌ای که کمکم می‌کند کارم را هفته به هفته بهتر انجام دهم. 

راستش، برای آن‌که حواسم به اهدافم باشد، کارم را به چهار بخش تقسیم کرده‌ام: امور مشتری‌ها، کارمندان، اجناس فروشگاه و توسعه‌‌ی کار. سراسر هفته کارم، پرس‌و‌جو، جمع‌آوری اطلاعات، جست‌و‌جوی ایده‌های تازه و یادداشت آن‌ها است.
هر دوشنبه بعد‌ از ظهر، چهار ساعت در دفترم می‌نشینم تا بیندیشم. اول، عملکرد هفته‌ی گذشته را ارزیابی و یادداشت‌هایی را که برداشته‌ام مرور می‌کنم و بعد سؤالی درست برای بهبود خدمات و افزایش بهره‌وری مطرح می‌کنم، مثلاً «چطور مشتری‌هایی بیشتری را به فروشگاهم بیاورم؟» و تا وقتی که برای پرسش درست، پاسخی مناسب نیافته‌ام، دفتر را ترک نمی‌کنم.
تعریف از خود نباشد، دوشنبه‌ای نبوده که کارخانه‌ی الهاماتم تعطیل شده باشد. تغییر چیدمان اجناس در قفسه‌ها، القا خرید به ذهن مشتریِ تماشاچی با چند پرسش ساده، فروش قسطی کالا در ایام اعتصاب کارخانه‌ها و ادارات، برگزاری مسابقه در دوران رکود اقتصادی، گذاشتن عروسک‌های بامزه در ویترین فروشگاه برای جلب توجه کودکان خردسال با این فکر که والدینشان به هوای آنها مشتری فروشگاه خواهند شد، از ابتکاراتی بودند که کسب و کارمان را رونق داد و ترازنامه سود و زیان‌مان را بهتر کرد.
استاد، متوجه شدم وقتی کاری را شروع می‌کنی، زیاد مهم نیست که از آن چه می‌دانی؟ مهم این است که وقتی مغازه راه افتاد، چه چیزهایی یاد می‌گیری و چطور از آموخته‌هایت استفاده می‌کنی. موفقیت‌های بزرگ در خانه‌ی مردمی را می‌زند که معیارهای عالی‌تری برای خودشان و دیگران در نظر می‌گیرند.

رهنمودهایی برای افزایش خلاقیت
حق با اوست، فلسفه‌ی «می‌توانم بهتر عمل کنم» همیشه معجزه می‌کند. سه رهنمود زیر را برای افزایش خلاقیت به خاطر بسپریم:
الف: به نظرات دیگران توجه کنیم، فکرهای جدید را پذیرا باشیم.
 
ب: پیوسته در حال جست‌وجو باشیم؛ سنت‌شکن باشیم. رستوران‌های جدید را امتحان کنیم، کتاب‌های تازه را بیابیم و با دوستان جدید آشنا شویم. از مسیر همیشگی نرویم، برای رفتن به سرِ کار راه‌های تازه را امتحان کنیم. برای تعطیلات سالانه به مناطق جدید برویم. در تعطیلات آخر هفته، کارهای تازه و متفاوتی انجام دهیم.
پ: پیشرو باشیم، نه دنباله‌رو. ایده‌های نوین، دنیا را دگرگون می‌کنند، بنابراین تفکر پیشرو و راه‌گشا را جایگزین تفکر دنباله‌رو و ارتجاعی کنیم. 
 
از کتاب معجزه فکر بزرگ اثر دکتر دیوید شوارتز


موفقیت، محصول ماست.
                            شعار کمپانی معظم جنرال الکتریک



0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com