This blog is about books, eBooks , my memories .

Sunday, December 10, 2017

پذیرش تفکر رایج را زیر سؤال ببریم

تفکر رایج امید واهی ایجاد می‌کند
 اغلب مردم بیش‌ از آن که خود را به یافتن راه‌حل‌های جدید متعهد کنند، با همان مسأله‌های قدیمی راضی هستند.
 بسیاری از مردم با پیروی از تفکر رایج به دنبال ایمنی و امنیت هستند. آن‌ها گمان می‌کنند وقتی تعداد زیادی از افراد مشغول انجام کاری هستند، آن کار درست است. اگر بیشتر مردم چیزی را بپذیرند، این امر لزوماً نشان‌دهنده‌ی انصاف، برابری، یکدلی و نیز درستی آن کار نیست. 

«مشکل تفکر رایج این است که موجب می‌شود اصلاً فکر نکنید
                                                                                ــــ کوین مایرز

تفکر رایج می‌گفت زمین مرکز عالم است، با این وجود کوپرنیک ستاره و سیارات را مشاهده و به صورت ریاضی استدلال کرد که زمین و بقیه‌ی سیارات منظومه شمسی دور خورشید می‌گردند. تفکر رایج می‌گفت برای عمل جراحی نیازی به ابزار تمیز نیست اما جوزف لیستر نرخ بالای مرگ در بیمارستان‌ها را بررسی کرد و روش‌هایی را برای ضدعفونی کردن ابزارها مطرح کرد که بلافاصله زندگی افراد زیادی را نجات داد. تفکر رایج می‌گفت زنان نباید حق رأی داشته باشند اما افراد زیادی مانند املین پانکهورست و سوزان.بی.آنتونی برای به دست‌آوردن این حق مبارزه کردند و پیروز شدند. تفکر رایج موجب به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان شد، اما رژیم هیتلر میلیون‌ها نفر را کشت و اروپا را به ورطه نابودی کشاند. باید همیشه به خاطر داشته باشیم که بین پذیرش و هوش تفاوت بسیاربزرگی وجود داد. شاید بعضی‌ها بگویند در کارهای جمعی امنیت وجود دارد، اما همیشه هم این‌طور نیست.



 «من دستگاه پاسخگویی نیستم، دستگاه طراحی سؤال هستم. اگر پاسخ‌ همه‌ی سؤالات را داریم چرا دچار چنین وضعیت بدی هستیم؟» 
                                                                    ـــ داگلاس کاردینال
 
 
گاهی نادرستی تفکر رایج به شدت‌ واضح است. گاهی هم وضوح آن کم است. به عنوان مثال تعداد خیره‌کننده افرادی که در آمریکا بدهی‌های عمده‌ای روی کارت‌های اعتباری خود دارند در نظر بگیرید. هر کسی که از نظر مالی زیرک باشد به شما خواهد گفت این کار درست نیست. اما میلیون‌ها نفر تابع تفکر رایجِ «حالا بخر، بعداً پرداخت کن!» هستند. به همین دلیل مدام پرداخت می‌کنند و پرداخت می‌کنند و پرداخت می‌کنند. بسیاری از جلوه‌های ظاهری تفکر رایج، توخالی است. اجازه ندهید شما را بفریبد.



  کتاب: هنر اندیشیدن
نویسنده: جان سی. ماکسول


ذهن خود را قدری بتکانیم!
 
 

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com