This blog is about books, eBooks , my memories and tragic accidents.

Friday, January 3, 2014

ارّه را تیز کنید


 

در جنگل شخصی را می بینید که با تقلا می کوشد با ارّه درختی را ببرد . به او می گویید : « خسته نباشی ، چه مدت است که سرگرم کاری؟ » او می گوید : « بیش از پنج ساعت است که مشغول کارم ، کار طاقت فرسایی است .» می گویید :« چرا چند دقیقه ای کار را برای تیز کردن ارّه متوقف نمی کنی ؟ آن وقت سرعت کارت بیشتر خواهد شد . » او پاسخ می دهد : « فرصتی برای تیز کردن ارّه ندارم





سرانجام به عادت هفتم رسیدیم ، یعنی تیز کردن ارّه . اگر به طور منظم ارّه را تیز کنید ، شش عادت دیگر به طور خودکار در وجود شما پرورش خواهند یافت . عادت هفتم بازسازی خویشتن و ایجاد تعادل میان چهار بعد وجود است . بعد جسمانی، بعد معنوی ، بعد ذهنی و بعد اجتماعی / عاطفی




بعد جسمانی


معمولاً ما فرصت کافی برای ورزش نداریم . در صورتی که ورزش یکی از فعالیت های اساسی « مربع 2 » است ، یعنی اموری که مهم هستند اما اضطراری نیستند  و وقتی از ورزش غفلت می ورزیم دیر یا زود با امور « مربع 1» یعنی مشکلات و بحرانهای مربوط به سلامتی و تندرستی رو به رو خواهیم شد


ورزش خوب ، ورزشی است که به طور مستمر روزی حداقل نیم ساعت و در خانه ی خودتان بدون نیاز به وسایل و تجهیزات ورزشی انجام شود و از سه ویژگی استقامت ، انعطاف پذیری و قدرت برخوردار باشد


استقامت : حاصل تمرینات بدن سازی است که موجب تقویت عضله ی قلب و تسریع تنفس و جریان خون می شود. ورزش هایی مانند پیاده روی سریع ، دویدن ، دوچرخه سواری و شنا برای تقویت عضله ی قلب و افزایش استقامت بدن بسیار سودمند هستند

انعطاف پذیری : نتیجه ی تمرینات کششی است  باید قبل  ( برای گرم کردن بدن ) و بعد ( برای پایین آوردن حرارت بدن ) از تمرینات استقامتی آنها را انجام داد

نیرو: حاصل تمرینات پرورش عضلات مانند وزنه برداری است ، اگر کاری اداری دارید و نیازی به عضلات بسیار قدرتمند ندارید و ورزشکار حرفه ای نیز نیستید ، فقط در حد تعادل این تمرینات را انجام دهید





 

بعد معنوی


رهبری زندگی تان را بر عهده بگیرید . روزانه مدتی را به مراقبه ، انجام امور مذهبی ، مطالعه ی ادبیات ، گوش دادن به موسیقی و یا سایر اموری که موجب اتصال شما با کائنات و کل هستی می شود اختصاص دهید . بازسازی معنوی نیز یکی از فعالیتهای اساسی « مربع دوم » است






 

بعد ذهنی


تلویزیون باید خادم شما باشد نه اربابتان. سعی کنید به جای تماشای بیش از حد تلویزیون ، وقتتان را به مطالعه ی کتاب اختصاص دهید . با خواندن یک کتاب در ماه آغاز کنید و به تدریج مطالعه تان را به  خواندن یک کتاب در هفته افزایش دهید. در کلاس های آموزش شرکت کنید . دفتری را به نوشتن اندیشه ها ، تجربه ها ، بینشها و آموزشهای خود اختصاص دهید . استمرار در نوشتن ذهنی شفاف و سازمان یافته را برایتان به ارمغان می آورد




 

بعد اجتماعی / عاطفی

 

این بعد به اندازه ی پرورش ابعاد دیگر وقت نمی گیرد، زیرا می توانید آن را در روابط روزمره تان به کار برید و تمرین کنید . جنبه اجتماعی / عاطفی از طریق روابطی که با دیگران داریم ، پرورش یافته و نمایان می شود









 

سخن آخر : تیز کردن ارّه را در اولویت قرار دهید ، زیرا بزرگترین سرمایه ی شما را که وجود خودتان است حفظ می کند و به آن تعالی می بخشد و در نهایت  به قابلیت تولید منجر می شود



هفت عادت مردمان مؤثر : دکتر استفان کاوی

                                                                                                                  M.T 


--

M.T

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com