This blog is about books, eBooks , my memories .

Friday, December 30, 2016

فصل تقسیم




بی‌قراری آسمان تهران

ناودان‌ها شرشر باران بی‌صـــبری است
آسمان بی‌حوصله، حجم هوا ابری است

سلامی به سبزی روزهای خوب بارانی
بالاخره فصل تقسیم رسید، و خدا سهم ما را هم داد؛ آسمان تهران دو روز رنگ باران به خود دید. برنامه‌ی خوبی بود. مدام از خودم می‌پرسم تکرار هم دارد؟ کاشکی وقتش را یک خرده بیشتر کنند.



کریسمس مبارک!

کفش‌هایی منتــــــظر در چارچوب در
کوله‌باری مختصر لبریز بی‌صبری است

بهترین خبر این هفته میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) بود. مسیح کوچولو! به دنیای پرآشوب ما خوش آمدی!

گفتم: «استاد! چرا از اشتباه خطاکاران می‌گذری و همه‌ی ناتوانان و بیماران را تسکین و تسلا می‌دهی و جز ریاکاران کسی را از خود نمی‌رانی؟»

گفت: «چقدر خوب گفتی. تو خطاکاران را ناتوان و بیمار خواندی. بله، من از ناتوانی جسمی و بیماریهای روحی آنان درمی‌گذرم، زیرا سهل‌انگاری در انجام وظایفشان، باری بر دوش آنها گذاشته است که یا آن را از پدران خود به ارث برده‌اند یا از همسایگان آنها برجای مانده است.

اما، نمی‌توانم ریاکاران را تحمل کنم، زیرا آنان طوق سنگینی بر گردن وفاداران، فرمانبرداران و پیروان طریقت می‌گذارند. ناتوانانی که آنها را خطاکار می‌خوانی، همچون جوجه‌های بی‌بال و پری هستند که از لانه‌های خود سقوط کرده‌اند.

اما ریاکاران مانند عقابی هستند که روی سنگی نشسته‌اند و در کمین شکار بی‌گناهی هستند تا او را بدرند.

ناتوانان مردان و زنانی هستند که در بیابان گم شده‌اند، اما ریاکاران، نه، آنها راه را می‌شناسند ولی در میان شنزارها و طوفانها قهقهه سر‌می‌دهند. به همین سبب من ریاکاران را در جمع خود نمی‌پذیرم.»
                               مسیح فرزند انسان، جبران خلیل جبران



نه دی

پشت شیــشه می‌تپد پیشـانی یک مرد
در تب دردی که مثل زندگی جبری است

باقی اخبار هفته چندان دلنشین نبود؛ عزیزانی (پوران فرخزاد، دنیا فنی‌زاده و ...) از بین ما رفتند و جامعه‌ای را در حسرت خود بر‌جا گذاردند. روابط آمریکا و روسیه به سردی گرایید. گردهمایی‌هایی نیز به یادبود حماسه‌ی نهم دیماه (؟)  یا شستن و رو طناب انداختن نهضت سبزی‌ها برگزار شد. خوشبختانه، من حرف آخر را اول زده بودم، بنابراین حرفی برای گفتن ندارم، فقط آه بلندی می‌کشم و می‌گویم: تاریخ قضاوت خواهد کرد!

البته پس از شنیدن و خواندن توضیحات و تفسیرات مقامات بلندپایه پیرامون حوادث آن روزها، به ذهنم رسید که شاید باید بعد از اتمام سریال «معمای شاه»، سریال سپاس از شاه (یا درس‌هایی که از شاه آموختیم) را بسازیم. به‌هرحال، از اعلیحضرت همایونی آموختیم چگونه فتنه‌ را خاموش کنیم: هرگز رهبری را تبعید یا بازداشت نکنیم تا از دور به مردم خط بدهد. و بهتر است که با حبس خانگی ریشه‌ی فتنه را بخشکانیم. درود بر خمینی! استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی! و درود بر شما مردم انقلابی سلحشور، عاشقتون هستیم. اوه، دهه‌ی فجر هم نزدیک است، به‌به! پیشاپیش خجسته باد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی!


شهرک‌سازی بسه

و سر‌انگشتی به روی‌ شیشـه‌های مات
بار دیگر می‌نویسد: «خانه‌ام ابری است.»
                                                    
اما شاید خبرسازترین شخص هفته‌ی اخیر، جان کری، وزیر امور خارجه ایالت متحده باشد. ایشان در آخرین نشست خبری راجع به اسرائیل سخنانی بر زبان راندند، که به مذاق بعضی‌ها خوش نیامد. اسرائیلی‌ها که انتظار چنین سخنانی سردی را نداشتند، از دولت رئیس‌جمهور اوباما دلخور شدند و کارشناسان مسائل خاورمیانه و فلسطینی‌ها نیز گله کردند :حالا؟ حالا؟ دیگر برای این حرف‌های خیلی دیر شده است

اصلاً دیر نشده است، ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. این حرف‌ها بالاخره باید زده می‌شد، حتی اگر در روند صلح خاورمیانه اثری نداشته باشد. اسرائیلی‌ها باید به خودشان بیایند و ببینند که نمی‌شود این‌طوری پیش رفت.

واقعیتش، بسیاری از یهودی‌ها با روشی‌ که اسرائیل در پیش گرفته‌، موافق نیستند. توسعه‌ی اسرائیل در جهت اشتباهی پیش می‌رود، اسرائیلی‌ها به جای اینکه قلمروی واقعی‌شان را گسترش بدهند، می‌کوشند مرزهای جغرافیایی‌شان را گسترش دهند. متأسفانه، دولت اسرائیل از تعالیم حضرت موسی‌(ع) فاصله گرفته است، قلمرو واقعی قلمرو قلب‌هاست.

جامعه‌ی انسانی مدیون آن یهودی‌هایی‌ است که برای گسترش دانش، فرهنگ، تاریخ، هنر و ... خدمات ارزنده‌ای انجام دادند. اسرائیل با نادیده‌ گرفتن تلاش صلح‌آمیز فرهیختگان یهودی دنیای را به مکان تلخ‌ و ناامنی برای یهودیان تبدیل کرده است.

باشد که مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در سال نو میلادی چشم دل بگشایند، تا دنیایی زیباتر، امن‌تر و خوشحال‌تر از همیشه بسازیم.


   شعر از قیصر امین‌پور

تا نامه‌ای دیگر، بدرود

                                                                       M.T


پ ن : امیدوارم اختلافات روسیه و آمریکا به زودی ختم به خیر شود.






M.T

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com