This blog is about books, eBooks , my memories .

Thursday, February 20, 2014

مسافر کوچولو مسیرِ ایده آل رو فراموش کن ، فقط یک قدم کوچولو بردار



"گفتم که بــــمان شاید من  تو شوم و تو من
یک وسوســــــــه ی دیگر آدم تو حــــوا من

آدم شدی و رفتی، من مــــاندم و حــــــوایی
آن شب که جنون پل زد از خاطره ها تا من"

سلام، امروز اول اسفند است . سال نود و دو هم با تمام ادعاهایش دارد کم کم  چمدانش را می بندد تا برای همیشه با ما خداحافظی کند . آن وقت ما می مانیم با کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین ، امیدها ، رویاها و آرزوهای از دست رفته ، افسوس و دریغ از دست دادن فرصت ها و البته شادی پیروزی های به دست آمده ، کارهای به سرانجام رسیده و تجربه های با ارزش و صد البته خانه تکانی شب عید


"این توپ پله پله می افتد ز بیـت هام
و مثل بغض می ترکد گوشه ی غزلم "

بدترین خبر هفته ، شکست غم انگیز تیم استقلال مقابل ملوان بود، اما ما استقلالی ها حتی با وجود این شکست به بردن جام قهرمانی 100% امیدواریم



"هزار پرسشِ مبـــــهم به جان من انداخت
که موریانه های شک و گمان درست کند"

یک سالی می شود که موریانه های نه چندان دوست داشتنی میهمان خانه ی ذهنم شده اند ، با وجود آن ها بیشتر اوقات تأخیر دارم ، بعضی ها کارها رو نصفه و نیمه رها می کنم و بعضی کارها رو اصلاً شروع نمی کنم


"هی نقشه می کشم بروم بالا، تا فتح قـــــــله های تو را دیدن
افسوس ! موریانه ی بی رحمی ، بر جان ریسمان من افتاده"

اسم این موریانه ها ی موذی اهمالکاری است . برای خلاص شدن از دست این موریانه ها سرگرم خواندن کتاب روانشناسی اهمالکاری اثر دکتر آلبرت آلیس ودکتر ویلیام جیمزنال هستم . با خواندن این کتاب متوجه شدم که سهل انگاری یک بیماری فراگیر است و تقریباً 95% مردم از افراد عامی گرفته تا نویسندگان ، پژوهشگران ، استادان و فرهیختگان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند . اهمالکاری به معنی به تعویق انداختن کار است و واضح است که رفتار ناشایستی است . رفتاری که نه تنها باعث رنج و ناراحتی و عذاب وجدان شخص سهل انگار می شود ، بلکه سبب خدشه دار شدن آبرو ، اعتبار و موقعیت شخص اهمالکار در بین دوستان ، خانواده و محیط کار می شود

روانشناسی اهمالکاری

گاهی اهمالکاری قابل توجیه است ، اما در اکثر موارد این رفتار به صورت عادت شخص اهمالکار درآمده است و نیاز به درمان دارد. دلایل زیادی برای سهل انگاری در کارها وجود دارند ، اما مهمترین دلیل اهمالکاری : احساس خود کم بینی و  پایین بودن سطح تحمل شخص است

همه ما دوست داریم بهترین کار را ارائه دهیم تا مورد تحسین و تأیید دیگران قرار بگیریم . به همین دلیل اگر شخص گمان کند که نمی تواند کارش را در حد انتظار دیگران انجام دهد ، خود را فردی ناتوان تصور می کند و از انجام کارها سرباز می زند . اما باید بدانیم که هیچ کاری بی عیب و نقص نیست و انجام یک کار در حد ضعیف بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است . دیگران درباره ی کارهایی که ما انجام داده ایم صحبت می کنند، نه درباره ی کارهایی که انجام نداده ایم ، پس نباید سخت بگیریم وبخواهیم یک کار ایده آل انجام دهیم ، باید خودمان را باور کنیم و کار را انجام دهیم و بدانیم که حتی بهترین و عالی ترین کارها نیز خالی از عیب و نقص نیستند . البته والدین در ایجاد حس خود کم بینی و اهمالکاری در کودکان نقش تأثیر گذاری دارند ، وقتی به کودک دستور می دهیم که باید تکالیفت را سر ساعت مشخصی تمام کنی ، در واقع به کودک می گوییم تو فرد اهمالکاری هستی که از پس انجام دادن تکالیفت در وقت مقرر بر نمی آیی ، چنین کودکی خود را فردی اهمالکار می پندارد و در دوران بزرگسالی نیز  سهل انگاری در انجام وظایف را  ویژگی اصلی شخصیت خود تصور می کند ، او باور کرده است که اهمالکار است

"خیال داشت که سنـــگِ تمام بگذارد
که از خودش اثری جـاودان بگذارد"

پر توقع بودن عامل اصلی پایین بودن سطح تحمل است. اگر میزان توقع ما بیش از حد توانایی هایمان باشد ، کار برایمان کسل کننده و زجر آور می شود. ما کار را رها می کنیم ، زیرا مایل نیستیم که با شکست روبه رو شویم . اگر از خودمان توقع زیادی نداشته باشیم ، کارمان را بدون استرس شروع می کنیم و می دانیم که در سر راهمان  موانع و مشکلات فراوانی وجود خواهد داشت ، اما به خودمان می گوییم : " هر چه پیش بیاید از پسش بر می آیم ، زیرا نمی خواهم از این کار دست بردارم " با این نوع برخورد ، هر موفقیت کوچکی در کارمان ما را برای پیمودن ادامه ی مسیر مشتاق تر خواهد کرد . پس دور اندیشی کلید غلبه برپایین بودن سطح تحمل است . باید رنج موقت امروز را به امید شادی پایدار آینده به جان بخریم ( پس از اتمام کتاب حتماً خلاصه ی آن را می نویسم )

داستان مورچه و ملخ را که به خاطر داری ، مورچه ی دور اندیش سختی کار در گرمای تابستان را به امید راحتی و آسایش در سرمای زمستان تحمل می کرد . گفتم مورچه ، من این هفته یک کتاب فوق العاده عالی درباره ی مورچه ها دانلود کردم . این کتاب الکترونیکی بی نظیر به صورت iBook و pdf  به صورت رایگان در دسترس است ، کتاب به قدری زیباست که هر کس از خواندن آن لذت می برد


"با خواهش جماعت عـــــلاف اهل دل
چیزی به نام شعر و هنر اختراع شد
"

بسیاری از مردم به نویسندگی به عنوان یک شغل یا یک حرفه ی جدی نگاه نمی کنند ، از نظر آنان نویسندگی یک فعالیت تفننی است

"من و این شعر غریبانه تر از هم هستیم
بی پر و بـــــال تر از عالم و آدم هستیم"

به راستی که عدم حمایت خانواده ، دوستان و اطرافیان  یکی از مشکلات رایج نویسندگان و هنرمندان است . شنیدن جملاتی مانند : این کار که درآمد چندانی ندارد  یا چرا در اوقات فراغتت نمی نویسی ،برای بسیاری از نویسندگان دیگر عادی شده است . اما هر کسی می تواند حتی بدون حمایت و پشتیبانی خانواده و دوستان نویسنده ی موفقی شود ، همان طور که بسیاری از بزرگترین نویسندگان این موضوع را ثابت کردند. خواندن این مقاله          Become a Successful Writer Despite Your Friends and Family برای هر نویسنده ای مثل یک نوشیدنی انرژی زاست



 من و تو آن شـــــب زیاد خنــــــــدیدیم
درســـــت مثلِ دو موجودِ شاد خندیدیم

کتاب هایِ کم و بیش خوانده را بستیم
و بعد مثلِ دو تا بی سواد خنـــــــدیدیم


تفکر منبع اصلی ثروت، موفقیت ، پیشرفت های مادی ، کشف ها و اختراعات بزرگ و همه ی کامیابی هاست
                                     کلود بریستول

تنهاترین فانوس هم انگار خواب است
من همچنان اما برایـــــــــت می نویسم
      M.T 

M.T

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com