This blog is about books, eBooks , my memories .

Saturday, May 3, 2014

با دانستن استراتژی تصمیم گیری دیگران ، پیشنهاداتتان را به شکلی مقاومت ناپذیر ارائه دهید

شما چگونه تصمیم می گیرید؟ الگوی تصمیم گیری خودتان را می شناسید؟ می دانید که هر شخص برای اخذ تصمیم از سبک ویژه ی خود پیروی می کند؟ و شما با شناسایی سبک تصمیم گیری دیگران می توانید نقطه نظرات و پیشنهاداتتان  را به شکلی مقاوت ناپذیر ارائه دهید ؟

استراتژی تصمیم گیری
 
استراتژی تصمیم گیری، مراحلی است که برای تصمیم گیری طی می کنیم. این مراحل عبارتند از

انگیزه : در این مرحله مشتاق می شویم  که تصمیم بگیریم
تصمیم : سرانجام به انجام دادن یا ندادن کاری تصمیم می گیریم
تأیید: پس از بررسی نتایج تصمیم درباره ی خوب یا بد بودن آن قضاوت می کنیم

_____________________________________________
شیوه های مختلف ، تصمیمات متفاوت

انگیزه

 برخی از اشخاص هنگام نیاز تصمیم می گیرند، برخی از قبل برنامه ریزی می کنند و گروهی نیز یکدفعه وسوسه می شوند

لحظه ی خرید خودروتان را به یاد دارید ؟ تحت تأثیر چه عاملی تصمیم به خرید گرفتید ؟

به نمایشگاه رفتم چون واقعاً به خرید خودرو نیاز داشتم
نه من همیشه از قبل برنامه ریزی می کنم ، از سال قبل برنامه داشتم به محض این که پولم جور شد ، یک ماشین جدید بخرم
وقتی این ماشین آخرین مدل را دیدم ، نتوانستم در برابرش مقاومت کنم ، این ماشین خیلی قشنگ است بنابراین آن را خریدم
______________________________________

تصمیم


بعضی ها تمام راه حل های احتمالی را بررسی می کنند ، برای گروهی 2 یا 3 راه حل کافی است . عده ای معتقد به خرد جمعی هستند و برای تصمیم گیری نظر دیگران را جویا می شوند ، کسانی هم هستند که به تنهایی تصمیم می گیرند. بعضی ها فوراً تصمیم می گیرند ، عده ای مردد هستند و گاهی چند ماه یا حتی چند سال طول می کشد تا تصمیم نهایشان را بگیرند . بعضی اشخاص برای تصمیم گیری خوب تحقیق می کنند ، اما برخی دیگر به حرف کسی که مورد اعتمادشان است گوش می دهند. بعضی ها فکر می کنند دیگران درباره ی انتخابشان چه قضاوتی خواهند کردو به شدت تحت تأثیر دیگران هستند ، و برای عده ای تأیید خودشان کافی است . کسانی هم هستند که همیشه مراعات حال دیگران را می کنند :آنها فکر می کنند تصمیمشان چه تأثیری روی سایرین می گذارد: اثری مثبت یا منفی

دوباره به لحظه ی خرید خودرو باز می گردیم ، چه عاملی روی تصمیم گیری شما تأثیر گذاشت و شما به خرید مصمم شدید؟

من با توجه به بودجه و نیازم چند مدل خودرو را بررسی کردم و بهترین را انتخاب کردم
نظر خانواده و دوستانم را پرسیدم
همکارم در خرید و فروش ماشین با تجربه است ، من به نظرش اعتماد دارم
وقتی از یک ماشین خوشم می آید آن را می خرم ، نظر دیگران برایم اهمیتی ندارد
من فوراً تصمیم می گیرم
اما من برای تصمیم گیری به وقت بیشتری نیاز دارم
برای من حرف مردم خیلی مهم است ، بنابراین از خرید ماشین دلخواهم صرف نظر کردم ،چون دوست ندارم حرف پشت سرم باشد
همین که این ماشین می توانست نیازهای مرا برآورده کند ، برای من کافی بود
هنگامی که به نمایشگاه رفتیم ، به خانواده و دوستانم فکر کردم ، این ماشین را خریدم چون به اندازه ی کافی بزرگ است ،برای همه ی خانواده جا دارد

____________________________________________

تأیید

صرفاً جنبه ی فردی دارد ، گروهی به نتایج پس از انتخاب توجه دارند و گروهی ندارند

وقتی تصمیم به خرید گرفتید ، آن را چگونه ارزیابی کردید ؟

من برای خرید مردد بودم ، اما وقتی توضیحات فروشنده ، درباره ی خدمات پس از فروش را شنیدم ، دلم قرص شد ، تردیدهایم از بین رفت ، تصمیمم را نهایی کردم
من هنگام خرید زیاد عاقبت اندیش نیستم ، بیشتر در زمان حال به سر می برم


بدون توجه به این که تصمیم گیری در عمل چه مشکلاتی ایجاد می کند ، نظمی ضروری و در عین حال اطمینان بخش برای تصمیم گیری وجود دارد
 
وقتی ترکیب و تنوع شیوه های تصمیم گیری را در نظر می گیریم ، می بینم که حد و اندازه ای برای آن وجود ندارد ، بنابراین هنگام طرح یک پیشنهاد تلاش برای بررسی موقعیت اشخاص بسیار دشوار به نظر می رسد ، ممکن است مخاطب در شرایط فعلی خود باقی بماند و یا تصمیمش را تغییر دهد، پس  برای متقاعد کردن او چه باید کرد ؟ بهتر است روی سبک تصمیم گیری شخص تمرکز کنیم ؛ با توجه به این که استراتژی تصمیم گیری هر فرد معمولاً یک الگوی تکراری است ، شما می توانید از روی تصمیم گیریهای گذشته اش استراتژی تصمیم گیری او را شناسایی کنید، به ذهنیتش پی ببرید و با پیش بینی حرفها و واکنش هایش نظرات و پیشنهاداتتان را ارائه دهید

اکنون می توانید استراتژی تصمیم گیری خودتان و دیگران را شناسایی کنید

معجزه ی ارتباط و ان. ال. پی : جری ریچاردسون
M.T
____________________________________________________________________________________________________

M.T

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com